Více funkcí, jeden plat

Tak zas máme u  nás, v naší malé zemi jeden, evropský, neřku-li světový primát. Dvě, tři, čtyři státem placené funkce na jednoho politika.

V tom nám mohou úspěšně konkurovat jedině Kuba a Zimbabwe. Prý je to pro blaho nás občanů, aby jeden politik zastával několik funkcí. Ruku na srdce, kolik by takových politiků asi zůstalo, kdyby to měli vykonávat za jeden plat. Kampak by se asi podělo ono předestírané blaho občanů…? 

Jako senátorovi mi bylo vyčítáno, že beru dva platy, jako lékař a jako senátor. Ano, měl jsem mzdu jako lékař. Na tu jsem si však musel vydělat tím, že jsem operoval, já osobně. Nefunguje to tak, že to někdo jiný udělá za vás a vy to jen podepíšete nebo odsouhlasíte. Práce senátora je především o projednávání a schvalování návrhů zákonů. Moje lékařská praxe v neziskové nemocnici mi nebránila v práci ani v povinnostech senátora. Skloubit povolání chirurga a senátora mi umožnily dva perfektně fungující týmy, vzdálenost obou míst 10 minut od sebe, ale především možnost plánovat si operace podle zasedání Senátu. Byla to moje volba, nechtěl jsem se vzdát profese, potřeboval jsem zůstat v kontaktu s realitou života běžných občanů. Najde se pár profesí, které s posláním ve veřejné službě skloubit lze.

To, co se mi jako občanovi nelíbí, s čím nesouhlasím, jsou stranické praktiky, díky nimž někteří politici získávají postupem času další a další úřady. Netrvá dlouho a jeden politik zastává funkci senátora, vicehejtmana a zároveň ještě starostuje v obci, zasedá v městské radě. Vlastně, čemu se divím, máme i několik politiků, kteří ke všem těmto funkcím ještě hravě zvládnou několik „vlastních“ domácností včetně manželek a skoro manželek.

Strany se chlubí, jaké že to mají v svých řadách kvalitní kádry a vyzdvihují kvality dotyčných. Dotyční politici zase do omrzení opakují, že je to pro dobro občanů. Říkají to tak často a tak přesvědčivě, že tomu oni sami velmi rychle uvěří. Pánové a dámy, nevěšte nám bulíky na nos.

Lze skloubit starostování, náměstkování a senátorování, když zasedání probíhají takřka ve stejné době a obecní úřady mají úřední hodiny stejně jako úřady krajské? Možná se to dá upravit, možná leckteří zvládají překonávat jakékoli vzdálenosti rychlostí blesku. Spíše je to však o tom, že strany jsou tak vybrakované, že jeden "odborník" musí zastávat více funkcí. Pokud to tak skutečně je, nechť pro dobro občanů pracují za jeden státem hrazený plat a zbytek ať jim vynahradí strana, která je za takovou situaci zodpovědná. A nebuďme škrti, ať si vyberou ten plat, který jim je nejbližší.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Richard Sequens | čtvrtek 8.1.2009 10:11 | karma článku: 43,52 | přečteno: 6692x
  • Další články autora

Richard Sequens

Senát coby přílepek?

2.11.2010 v 8:59 | Karma: 18,96

Richard Sequens

O inflaci slov

24.9.2010 v 11:41 | Karma: 14,97

Richard Sequens

Dejme naději venkovu!

21.9.2010 v 10:10 | Karma: 19,41